tirsdag den 21. maj 2013

Renovering af pletter på teakbord.


Som lovet en lille arbejdsbeskrivelse på hvordan vi fik det lille teak bord til at smile igen.

1. En opløsning af oxalsyre og vand smøres på bordet, hvis pletterne er små skal det bare stå og tørre ind og så børstes af og vaskes i rent vand.
Pletter som de her, har krævet 7 behandlinger og hver gang har jeg brugt en kraftig børste og en masse knofedt og sidste gang brugte jeg et vandslibepapir og sleb det sammen med oxalsyrebehandlingen (husk handsker og briller)
Imellem hver behandling når bordet er tørt, børstes pladen med en stiv børste, gør det udenfor, (pas på det fine støv, det er ikke rart at indånde)
2. Vask bordet grundig med rent vand og lad det tørre.
3. Slib det med et fint sandpapir.
                                       4. Slut af med at give det teakolie, det skal have tynde lag nogen gange.
                                          (vær opmærksom på at klude som er brugt til olie kan være selvantændelige)

God fornøjelse
                                                            

6 kommentarer:

  1. Wow, hvor er det blevet flot!
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  2. Hvor blev det fint og lækkert!! Og virker da meget lige til.. Cool

    SvarSlet
  3. Fantastisk! Mange tak :-) Jeg har nemlig et bord jeg selv lige skal hjælpe til at blive glad igen ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg har fundet et teakbord med en mørk plet på og kigger lige jeres opskrift .... Men kan ikke rigtigt se om bordpladen var mat eller lakeret - da I startede på renoveringen ? Min er nemlig lakeret og så tænker jeg om jeg tør gå i gang.

    SvarSlet
  5. Har selv prøvet med lige dele olie og eddike, mine stole blev som nye. Troede at jeg skulle slibe og det helt store, men de stod super flotte bagefter.

    SvarSlet
  6. Kan man bruge det til bøgetræ

    SvarSlet