torsdag den 9. juni 2016

Moderne spisebord under behandling / forvandling

Jeg har eksperimenteret med et af de nyere borde og forsøgt at give det et mere roligt og harmonisk udseende.
 Desværre glemte jeg at tage et billed af bordet inden vi gik igang, men det er et af den slags borde der var pimpet voldsomt op med store metal sølvben og en bordplade der var behandlet med noget hvidt belægning som jeg ikke helt ved hvad er. 
Bordet er meget robust og har været ret kostbart, derfor var det et forsøg værd om vi kunne give det et udseende som kunne give lidt mere ro og harmoni til stuen hvor det står.

Første step var at slibe så meget som muligt af det hvide stads af bordpladen, den opgave var klaret inden jeg kom:)
Næste step, benene og stellet blev spraymalet, en spray som skulle hæfte på stål, det vil nu vise sig hvor godt det holder men jeg tror det er ok.


Jeg havde i forvejen lavet nogle farveprøver med lidt farve i den olie som bordet skulle have.
Her er der gang i den første oliebehandling
Masser af olie på og så ligge og suge, samtidig brugte vi en gryde svamp og skurrede de sidste rester af det hvide af, det virkede ret godt, også noget meget fint sandpapir blev brugt sammen med olien.



Bordpladen var helt lys da vi startede og i anden gang olie blandede jeg lidt mere farve, en meget let måde at få lidt glød i træet på. Den farve jeg blandede i olien var en lille koncentreret flaske som jeg havde købt hos fravehandleren for under 30 kr og jeg brugte kun nogle dråber af den.

Bordet fik to behandlinger med en times mellemrum og vi polerede den til sidst med bomulds klude, derefter blev den sat indenfor så den kunne stå og hærde op.

Jeg har forsøgt at ramme farven i stolene og det er lykkedes rimelig godt.



Hende der ejer bordet var glad og så er det jo alt arbejdet værd :O)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar