lørdag den 1. september 2012

H C Andersen

I en lade i Jylland fandt jeg disse helt fantastiske billeder i ferien, ud over at jeg kan se at det er illustrationer af de gamle eventyr, ja så ved jeg ingenting om dem men måske sidder du derude og ved en masse om den slags, hvis du gør, vil jeg blive rigtig glad for lidt fakta.
Det ser ud som om de er tegnet af forskellige kunstnere, jeg vender lige tilbage med lidt flere oplysninger når jeg har fået dem pakket ud i dag.
Der er ? ved et par af billederne, er der nogen der kan se, eller huske hvad de eventyr hedder? 
 Den lille pige med svovlstikkerne

Svinedrengen

Den flyvende kuffert

Hvad fatter gør er altid det rigtige

?

Tinsoldaten

Hyrdinden og skorstensfejeren

Kejserens nye klæder

?
Jeg ved jo at det er noget med øjne så store som tekopper, men hvad er det nu lige den hedder?

Prinsessen på ærten

?
Er det noget med at et fjer bliver til 10 høns?


5 kommentarer:

  1. Jeg ved jo at det er noget med øjne så store som tekopper, men hvad er det nu lige den hedder? = fyrtøjet af hcandersen


    det sidste billede kender ikke til men ordsproget lyder "en fjer bliver til fem høns"

    SvarSlet
    Svar
    1. selvfølgelig, selvfølgelig, tak Helle.
      Eva

      Slet
  2. Den sidste med hanen og hønsene er "Det Er Ganske Vist".
    Jeg måtte lige søge lidt, men det første spørgsmålstegn er fra "Lille Claus og Store Claus". Her er scenen i eventyret:

    "Som han nu sad der om natten, gik døren op og store Claus kom ind med sin økse; han vidste nok, hvor lille Claus' seng var, gik lige hen til den og slog nu den døde bedstemoder for panden, idet han troede, det var lille Claus."

    SvarSlet
  3. Tusind tak Marianne, jeg kender jo godt historien om lille Claus og store Claus men havde slet ikke tænkt på den del af historien, jeg blev ved med at få billeder på nethinden af Jeppe på bjerget selv om jeg godt var klar over at det ikke havde noget som helst med det at gøre.
    Eva

    SvarSlet
  4. Nej, jeg kunne heller ikke lige først komme på, at det var Lille Claus og Store Claus. Jeg måtte lige have hjælp af Google. :)

    Det er spændende, hvad historien bag alle værkerne her er.

    SvarSlet