lørdag den 12. december 2015

Gør det selv Moskurv og leg med mos:)

En solskinds dag i sidste uge blev et nolstalgisk gensyn med mit gamle håndværk Blomsterbinding, ikke fordi der var så meget blomst over det men fordi jeg legede med mos og genopfriskede glæden ved at skabe og forme ting i mos. Mos er for mig et af naturens helt fantastiske gaver som vi kan hente helt gratis derude og endnu engang er man lidt heldig hvis man bor i det jyske for der kan man jo rulle det af skovbunden i metermål:)

Til en moskurv skal du bruge:
 Et stykke hønsenet, det skal være ca dobbelt så stor som den størrelse du tænker at kurven skal være.
Læg hønsenettet på bordet, læg et lag mos med den grønne side ned mod nettet og ovenpå et lag mos med den grønne side op mod dig selv, men kun så du dækker ca halvdelen af nettet, og gerne midt på hønsenettet:)
Bøj så hjørnerne ind mod midten, gerne lidt asymetrisk, og fæst de forskellige ender sammen der hvor de mødes, nu har du en plade hvor der er mos på begge sider.
Læg pladen ned på fliserne og træd på den så den bliver klemt godt sammen og flad. og mens du har fødderne på den, kan du bøje siderne op, så kurven får sider, de kan være lige eller asymetriske helt efter hvad du selv synnes:O)


Det gode er at man kan forme helt som man vil og nu mangler der kun en hank.
Jeg har brugt en troldhassel til denne her.
Grenen klippes til så den passer til kurven, og sættes fast i to sider med en kraftig tråd, elefanttråd eller en kraftig vinsel.




Med et par hyacinter og lidt kogler kan den da godt byde velkommen ved døren i denne søde juletid:O)


Et andet eksempel, formen er holdt mere stram. Hanken her er fra min fladpil.


Min søster kom og deltog i mos legen og så kom der gang i produktionen og i lattermusklerne for vi forsøgte os med mosdyrs produktion, og det er altid lidt sjovt at se hvad det ender ud i.



Jeg har gang i noget jeg mente skulle ende ud i et pragteksemplar af en kronhjort, jeg tror den ender som en lidt overvægtig lavstammet en af slagsen, nu mangler den lige lidt mere bagparti og så ser jeg hvor det ender, men hvor var det sjovt at genopfriske moseventyret.


God fornøjelse hvis du kaster dig ud i moslegen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar