torsdag den 26. juli 2012

Gammel stol får nyt liv

Jeg fik sagt ja til at lave denne stol for nogen, normalt laver vi ikke ting på bestilling, men livet er jo fuld af  unormale beslutninger, så nu får de deres stol tilbage i ny forklædning. 

Her kommer lige en lille GØR DET SELV billedserie
De gamle sæder er ofte gemmested for rigtig meget skidt og støv, så af med det.

Afvaskning, eller nærmere skrubning, i sæbespåne vand

Efter en luftetur, bliver det gamle polster brugt igen og ovenpå lægger jeg et nyt lag skum for at få lidt ekstra fyld i sædet.

Nu er den godt tør og så får den to lag grunder, her har jeg brugt en spærregrunder for at forhindre gennemtrængning at gammelt farvestof, nikotin osv.

Klar til maling, den får to gange af en sort glans 90, til alt malerarbejdet har jeg brugt rulle, for at få så få penselstrøg som muligt, da træet i stolen har nogle fine årer som gerne må ses gennem malingen. 

Betrækket på sædet skal passe til en stue hvor der er røde stole og en grøn væg, så alle muligheder bliver afprøvet, det ender med et broderi hvor der er lidt rødt og ellers en masse grønne nuancer. 


Det hele bliver syet sammen, presset og sat fast på sædet, jeg har limet det fast på bagsiden, da jeg ikke er så vild med de store møbelsøm som betrækket oprindelig var sat fast med, har vi spartlet de sømhuller ud, og lagt sædet ned i stolens fals og afsluttet det hele med en grøn møbelsnor.
Sædet er limet fast til stolen med montagelim





Som jeg tidligere har gjort opmærksom på, er jeg ikke møbelpolstrer og der er sikkert ting som ikke er udført helt efter reglerne indenfor faget men det har nu aldrig afholdt mig fra at lave ting og sager og hvem siger at nogle regler er mere rigtige end andre :O)

6 kommentarer:

  1. Regler tolkes jo efter hvem man er, men dit polstarbejde ser meget prof ud(jeg er ikke møbelpolster, men har gået til det i 12 år). Så længe det færdige resultat er fint så kan det vel være et fedt hvordan det er gjort, det eneste jeg synes er lidt ærgeligt er de tekstiler mange bruger som ikke har den slidstyrke der skal til, hvilke ses meget hurtigt hvis møblet bliver brugt.
    God dag;O)

    SvarSlet
  2. Kære Eva!
    Stolen er blevet fuldstændig fantastisk :) Tusind tak!

    Kærlig hilsen

    Hanne

    SvarSlet
  3. Appreciating the commitment you put into your website and in depth information you provide.
    It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't
    the same outdated rehashed information. Fantastic read!
    I've bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.



    Here is my blog Plague Inc Cheats

    SvarSlet
  4. i think your blog very informative, thanks for sharing.

    SvarSlet